zondag 4 mei 2008

TT Borsbeke 03/05/08

Samen met Reinhard gaan we deze rit 's rijden, 'm is ons beiden onbekend maar via via heb 'k er al 't een en ander van opgevangen, 't zou de moeite zijn :-). Gunther geeft de voorkeur aan de Waalse Pijl, das 'n nog langere duurtraining. Maar om er toch niet op 3 uurkes vanaf te zijn (we hadden gedacht van zo rond de 25 avs te rijden ....) besluiten we om eerst de kleine toer te rijden als opwarmerke :-). Daarna de 75 dan nog wat dan uiteindelijk samen 'n 100 km moet zijn, dat mogen we dan al 'n marathon noemen. Kwestie om eind mei 'n beetje goed voor de dag te komen. Volgende week is er nog 110 km te Merelbeke, terug duurtraining, en de week erna 75 km te Steenhuize, das dan wat korter maar daar kunnen we al 's intensief testen zeg maar :-). Eerste 25 km verlopen dus goed, beiden zijn we verrast van de leuke stukken, in 't bos was 't modderig en ferm opletten. Meerdere malen moesten we voet aan grond zetten, dat zijn we hier niet gewoon :-). De verkeerde bandenkeuze zit er ook wel voor iets tussen, maar met heel grof profiel zou 't wsl nog niet overal gelukt zijn. In het bos heeft 't blijkbaar niet zo goed gedroogd als in de open velden. Naast bos krijgen we ook veldwegen, welke heel slecht bollen, oa dat stukje tussen de pinnekesdraad waar je met veel moeite in 't zadel kon blijven, 't was de ene put na de andere....... hier was 'k wel beter met de full :-(. Na km 15 of zo bevoorrading, niks op aan te merken, en dan weg voor de overige 10 km wat er nog 12 zouden zijn. Nog een beetje op en af, en uiteindelijk terug aan de inschrijving. Daar er naast 't cafĂ© 'n bakkerij was, deed ons verlangen naar 'n gebakje, kwestie om nog wat extra energie op te doen. Van collega bikers hadden we immers al te horen gekregen dat de 75 toer heel zwaar was, veel modder in 't begin, avs 17 km/h, oeps, das wel heel traag...... En wij dachten om 'n uurke of 4 nodig te hebben voor de 100 km....... Dus met nog wat plattere banden vertrekken we voor de 75 km, en al snel mochten we zelf ondervinden hoe zwaar 't lag. Tracks in de bossen die onberijdbaar waren ( XCR Dry² is er nu ook niet de beste keus voor :-)) dus stonden we regelmatig te voet. Soms kozen we ook wel 's om door 'n plas te rijden, sommige waren we heel diep :-(. Met als gevolg, de km's tellen maar heel langzaam op de Polar, 't gaat nog 'n lange rit worden. Gelukkig zit 't zonnetje mee, en waar we de 2e keer 't zelfde bos aandoen ligt 't precies al wat beter, al 'n klein beetje opgedroogd. Allee, kwestie om 't rooskleurig in te zien :-). Naast de modderige stroken rijden we ook af en toe over veldwegen, niet zoals te Haaltert waar 't grindbanen zijn waar je overvliegt. Hier lopen ze aan geen kanten, en krijg je meer stampen op je achterste dan je wenst. Dan maar 'n beetje off road om tempo te maken, maar dat zit er precies zo weinig in :-). Welk 'n ....... krijgt 't in z'n hoofd om zo'n TT uit te stippelen ?? Voor ons niet gelaten, maar voor velen zal 't wel heel zwaar zijn denk 'k. Terwijl de laatste jaren de TT's minder spectaculair worden teneinde ze voor 'n grotere massa aanvaardbaar te maken (of zo lijkt 't soms wel), is dit wel 'n aangename verrassing. Wij die dachten dat we hier al alles plat gereden hadden, krijgen veel onbekende paadjes en tracks voor de wielen. De gekende route volgen, helemaal niet, blijkbaar zijn er nog voldoende alternatieven en die gaan we 's uit de mouw schudden :-). Aan de 1e kontrole dan is 't tijd om de Speedneedle terug in positie te zetten, van al die stampen was 'm wat verdraaid. Dus merci aan Jovelo om dat terug in orde te brengen. Drank is er in overvloed, en voor de ketting is er ook olie aanwezig. Terug verder dan, hier en daar mag men zelf de keuze maken tussen moeilijk en gemakkelijk, te Heverlee zijn we dat gewoon maar hier ? Zitten er hier dan ook moeilijke stukken ? Ja dus, zoals die idd wel ferme afdaling 'n paar km na de 1e bevoorrading. Ik was juist niet zo aandactig bezig, en volgde Reinhard z'n wiel. 'k zat al halfweg de afdaling toen bleek dat 't wel heel steil was :-). Niet te veel remmen om de kontrole te behouden en dan voor de watergreppel gekozen. Beneden was er nog 'n grote uitloopstook ook, dus in geval van nood kon men daar ook gebruik van maken. Daar in de buurt van Erpe Mere dus ook wat speledingskes meegenomen, verder langs de snelweg, ook 'n beetje draaien en keren tussen de bomen. Terwijl 't altijd wel heel zachtjes op en af gaat, zonder 't te beseffen doet men ook wel wat hoogtemeters. Ondertussen rijden we soms wel 's verkeerd omdat erachteraf blijkt dat de pijl verdraaid staat. Wetende dat er nog enkele bikers achterop komen zetten we de pijl dan in de goeie richting, vriendelijk zoals we zijn :-). Steeds maar verder rijden we, of zo lijkt 't toch, 'k weet vaak aan geen kanten waar we ons bevinden :-). Ofwel begint de vermoeidheid door te wegen, waardoor helder denken wat moeilijker wordt :-). Dan krijgen we de laatste splitsing 50 of 75 km. Alvorens te vertrekken hebben we gekeken op de kaart, en weten we dat we nu heel dicht bij de start zijn. Maar daar moeten we niet naartoe, eerst nog 'n 25 km lusje :-). Direct na de splitsing, kontrole nr 2, wij zijn nr 29 en 30 :-). Drank en voeding ruim aanwezig, en de ketting kan alweer 'n beetje olie verdragen. Veel volk komt er niet af op de grote toer, de meeste kiezen aan de splitsing voor de 50 km. Jammer genoeg is er vandaag ook 'n overvloed aan TT's in de buurt. En wat verder weg is 't ook 't weekend van de LCMT en Les chemins du soleil waar enkele VO2Maxers actief zijn. Een organisatie zoals deze weten we heel erg te waarderen, waar men niet alles doet om 'n massa aan deelnemers te krijgen, maar waar men qua parcours 't onderste uit de kan probeert te halen. Waar 't plezier (en/of afzien ook wel 'n beetje) op de allereerste plaats komt, en aantal deelnemers ( en daaruit volgend €€€) minder belangrijk is. Het weer van de afgelopen dagen zorgt wel voor 'n heel zware omloop, maar das nu eenmaal overmacht. Op weg dus voor de laatste km's, 't is niet ver meer :-). Via via rijden we 'k weet niet naar waar, 'k weet wel dat we nog enkele heel drassige stukken kregen, nog 'n eindje te voet, 'n track naast 'n beek of sloot, dat was wel heel single :-). Nog 's tussen pinnekesdraad, met al dan niet spoorvorming onder 't gras, opletten dus. Wat verder ligt men mooi zalig te genieten van het eerste zomerzonnetje. De oude tramweg ligt droog en goed berijdbaar, 't is er al anders geweest. Daarna volgt natuurlijk de klim terug naar boven, 't zou wel de laatste beklimming van de dag zijn. Ondertussen zo rond de 90 km op de teller, en we moeten nog naar Borsbeke, dat halen we dus niet binnen de 10 km..... Aan 'n kruispunt in 't veld nog 's teruggekeerd, we vonden 't pijltje niet. Na wat rondrijden dan toch op datzelfde punt terecht gekomen, 't pijltje was wat hoog geplaatst en onze hoofden keken vnl naar beneden (van vermoeidheid) :-). Nog wat veldwegen, en ook al wat meer on road, wat ons doet vermoeden dat we dichter en dichter bij de finisch komen. Na 106 km (paar keer misreden, en wat druk uit de banden gelaten dus mogelijks geen correcte afstand) en 5h20 effectieve rijtijd staan we aan de finish. Gedacht van zo'n 4h onderweg te zijn, 't parcours was dus 'n verrassing van formaat. Zo zwaar hoeft 't niet elk weekend te zijn :-). We worden direct naar de afspuitplaats geleid, waar 't heel stil is. Druk is er voldoende, en in 'n mum van tijd is de fiets afgespoten. Daarna nog 'n verkwikkende douche genomen, en ondertussen is 't al bijna 18h, oeps, de tijd is voorbij gevlogen :-).

Marnik

Geen opmerkingen: